Současnou expozici Technického muzea TATRA v Kopřivnici tvoří typologicky ucelená sbírka převážně osobních automobilů, kterými se automobilka TATRA zapsala do světových dějin automobilismu 20. století.
Expozice se skládá z několika částí, které jsou časově a tematicky ohraničené. Prohlídka začíná otáčející replikou automobilu Präsident, zastupující počátky automobilové výroby v Kopřivnici. Na ní navazuje soubor výroby vozidel do roku 1914, kde se nacházejí nejstarší originály automobilů tatrovácké sbírky. Následující expoziční celky již reprezentují zejména osobní automobily se vzduchem chlazeným motorem v kombinaci s tzv. tatrováckou koncepcí podvozku, která zásadně ovlivnila konstrukci automobilů po první světové válce.
Dvacátá a třicátá léta 20. století jsou v dějinách výroby osobních vozidel v Kopřivnici konstrukčně a technicky velmi progresivním obdobím, spojeným s působením konstruktéra Hanse Ledwinky. Z tohoto období pochází nejen „Malá Tatra“ typu T 11, největší série osobních vozidel T 57 – Hadimršky, ale i fenomén sériové výroby aerodynamických limuzín. Tato produkce je prezentována v aerodynamickém sále, kde naleznete první prototyp V 570, T 77 a, anebo T 87, která byla po druhé světové válce vyrobena pro maršála A. I. Jeremenka. Nacházejí se zde i typy aerodynamických tatrovek z poválečné výroby – T 600 Tatraplan, kabriolet T 600 s karosérií Josefa Sodomky a poslední aerodynamický typ T 603.
Ve druhém patře muzea naleznete expozice vybraných vojenských automobilů, hasičských vozidel, limuzín s vodou chlazenými motory, sportovních automobilů a poslední modelové řady reprezentativních limuzín T 613, která uzavírá stoletou tradici výroby osobních vozidel v Kopřivnici v roce 1998 typem T 700.
Vedle této výroby osobních vozidel můžete v posledních dvou částech expozice shlédnout podvozky, motory, prototyp motorových saní V 855 z roku 1942, inspektorskou drezínu T 14/52 nebo také některé typy nákladních tatrovek, například repliku prvního nákladního automobilu z roku 1898, T 85, T 93, T 111, vítězný kamión T 815 z Rallye Paříž Dakar z roku 1988 a expediční vozidla: T 805 cestovatelů Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky, T 138 Lambaréne anebo T 815 GTC – známou výpravou Tatra kolem světa z let 1987-1990.
Celkově můžete v expozici poznat několik desítek movitých kulturních památek, které jsou neoddělitelnou součástí industriálního dědictví České republiky.
Zde nám můžete napsat vaše postřehy, názory nebo otázky.
Nechte nám kontakt na vás a ozveme se vám
AdresaZáhumenní 367/1
Kopřivnice, 742 21
Telefon +420 556 808 422